سفارش تبلیغ
صبا ویژن
blogsTemplates for your blogpersianblogpersianyahoo
دنیا را بران که محبّت دنیا، کور و کر و لال می کند و سرفرازان را خوار . [امام علی علیه السلام]
برق

  نویسنده: علی  
 

بسیاری از مورخان به اشتباه زرتشت دوم پسر خرگان را با مزدک یکی دانسته اند اما چنانچه طبر نقل کرده مزدک در پی زرتشت دوم قیام مردم را رهبری کرده است و این دو نام هرگز یکی نبوده اند و می توان گفت که زرتشت دوم پیامبر و معلم انقلاب و مزدک بامدادان رهبر انقلاب بوده است

مسئله ی مهم در قیام مزدک که هنوز هم به بحث در باره ی آن می پردازند مسئله ی اهداف و نظریات (شعار برابری در ثروت و زن)  وی می باشد

چنانچه طبر می نویسد : مزدک در مدریه واقع در ساحل شرقی دجله محل کنونی کوت العماره تولد یافت .زرتشت پسر خرگان بدعتی در دین مجوس آورده بود و مردم پیرو دعوت او شده بودند و مردی از اهل مدریه بنام مزدک پسر بامداد مردم را به بدعت وی میخواند و از جمله چیز هایی که به مردم می گفت مساوات در مال و زن بود

ثعالبی می نویسد مزدک می گفت که خدا روزی در جهان نهاد تا مردم میان خود به مساوات پخش کنند چنانچه هیچ کس را یر دیگری فزونی نباشد ولی مردم بر یگدیگر ستم کردند و برخی برتری جستند.زورمندان ناتوانان را شکستند و روزی و مال را همه خود برگرفتند اینک لازم است که از دولتمندان بگیرند و به بینوایان دهند تا همه در مال یکسان شوند. هرکس را فزونی در خواسته یا زن یا متاع است حق او بدانها بیشتر از دیگری نیست.

مسعودی می نویسد مزدک اوستا را تاویل می کرد .وی نخستین کس بود که به تاویل و باطن اعتقاد داشت.

ابن ندیم در این باره مینویسد که اندرز میداد که از خوشیهای زندگی بهره جویید و از آنچه خوردنی و نوشیدنی است به برابری و درستکاری خویشتن را سیراب سازید و از تسلط بر هم بپرهیزید و از میهمان نوازی هیچ فرو مگذارید.

اقبال لاهوری نیز در مورد مزدک می نویسد مزدک پیامبر مردم گرای که در عصر انوشیروان ساسانی میزیست در برابر تک گرای عصر خود واکنشی کرد و نظری دوگرای آورد.

چنانچه سیاوش اوستا در کتاب خود (آیین اوستا.ایران 7000 سال پیشینه تمدن )مینویسد که نظام طبقاتی ساسانیان حکومت اشراف دربار و روحانیون  را بر مردم تحمیل کرده بود... درباریان با حرمسراهایی که برای خود ساخته بودند جدا از ثروت زن بازوی توانای اجتماعی ،یاور و همسر مرد را نیز در اختیار طبقه ی خویش در آورده بودند...در چنین زمان و شرایطی که قدرت سیاسی و ثروت های ملی و دوشیزگان ایرانی در خدمت دربار ساسانی و موبدان روحانی بودند سوشیانتی دیگر در پی زرتشت و مانی ظهور کرد تا پیام آور شورش و تحول آفرینی در جامعه در جهت رهایی و آزادی مستمندان شود ...

دکتر باقری که از پژوهشگران پرآوازه ی ایران در خصوص ادیان پیش از اسلام می باشد , در اثر پیشین صص 143و144 عقاید مزدک را بیشتر موشکافی می کند :


"مزدک انسانهارا برابر می دانست و آنها را به برابری و درستی و برادری بین خود دعوت و نوع دوستی و مساعدت و تعاون و مهمانوازی و دوری جستن از تعلقات مادی و امور دنیوی را به هواداران خود سفارش می کرد ."
 در آموزه های مزدک حتی رعایت حال جانوران نیز تا کید شده بودو مروت بر حیوانات عاملی برای افزوده شدن بر خیر درونی بشر تلقی می گردید.

 

 به دید مزدک خداوند روزی را برای هر کس برابر آفریده تا انسانها به گونه ی برابر از آن بهره مند شوند. و در دراز مدت زیاده خواهی شماری باعث شده که غنی و تهی دست بوجود آید. مزدک مخالف وجود حرمسراها بود و به این باور داشت که حتی زنان اضافی را باید از ثروتمندان گرفت و به گونه ی برابر در میان توده ی مردم و فقرا داد تا در جهان برابری پدید آید.

 در پایان مزدک در سال 528 یا 529 زادروز(میلادی) بدست انوشیروان کشته شد. در این میان بر پایه ی منابع حدود 12 هزار تن اعدام شدند. اما گویی مزدک و آیین او در میان توده ی مردم ریشه دوانده بود  تا زمان درازی پیروان او به حیات خود ادامه و در زمانها و مکانهای مختلف با عناوینی چون :خرمیّه- سپید جامگان- سرخ جامگان ( محمره)-به قیام خود ادامه دادند.

بلند باد جایگاه زن ایرانی -------- 8 مارس روز خیزش زنان

این فیلم را حتما ببینید

http://video.google.com/videoplay?docid=8842589185458786745


 
   
شنبه 86 خرداد 5 ساعت 9:46 عصر

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  چای طبیعی
چگونه یک ولتمتر بسازیم؟
[عناوین آرشیوشده]
 
پارسی بلاگ

خانه مدیریت شناسنامه ایمیل

19301: کل بازدید

10 :بازدید امروز

0 :بازدید دیروز

 RSS 

 
آرشیو
 
درباره خودم
 
لوگوی خودم
برق
 
رفقام
 
 
 
اشتراک